موسسه آموزش عالی آپادانا

دانشکده فنی مهندسی
مهندسی عمران
معرفی رشته

رشته عمران به عنوان یکی از حرفه‌های مهندسی به طراحی، نگهداری و ساخت سازه‌های مصنوعی و طبیعی شامل جاده‌ها، پل‌ها، کانال‌ها، سدها، ساختمان‌ها و نیروگاه ها می‌پردازد. هدف این رشته که البته یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعه فنی – مهندسی می باشد، تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانی مسئولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده بگیرند.

در مجوزاعطایی دولت سلطنتی انگلستان به توماس تلفورد درسال 1820 اینگونه رشته عمران تعریف گردید: هنر هدایت منابع بزرگ قدرت در طبیعت برای استفاده و آسایش انسان، به عنوان ابزار تولید و حمل‌ونقل در کشور، جهت تجارت داخلی و خارجی، که در ساخت راه‌ها، پل‌ها، قنات‌ها، کانال‌ها، هدایت رودها، و اسکله‌ها جهت واردات و صادرات و ساخت بندرها، لنگرگاه‌ها، خال‌ها، موج‌شکن‌ها و فانوس‌های دریایی به کار می‌رود و هنری برای هدایت قدرت مصنوعی برای اهداف تجاری و ساخت‌وساز و استفاده از ماشین‌آلات و زه‌کشی شهرها و روستاها است.

در حال حاضر موسسه آموزش عالی آپادانا در مقطع کاردانی عمران گرایش کارهای عمومی ساختمان، با هدف تربیت تکنسین های توانا با قابلیت اجرای کلیه کارهای مرتبط با ساختمان و پروژه های عمرانی، سعی در پر کردن خلاء بین مهندسین عمران و استادکاران ماهر در پروژه های عمرانی را دارد. در این گرایش علاوه بر تاکید بر مهارتهای فنی، تفکرِ طراحی نیز مورد توجه بوده است و بنابراین برنامه درسی و چارت این رشته با این رویکرد در وزارت علوم و تحقیقات تنظیم گردیده است.

دانشجویان پس از فراگیری و گذراندن دروس، قابلیت فعالیت در بازار کار در زمینه های سرپرستی کارگاه ها و پروژه های ساختمانی، نقشه برداری و مساحی زمین ها و املاک، نقشه کشی ساختمان ها، نقشه خوانی طرح های معماری و تاسیساتی و سپس کنترل و پیاده سازی در محل احداث پروژه و همچنین به عنوان مترور در شرکت های پیمانکاری و مهندسین مشاور را دارا می باشند و بی شک پس از کسب تجربه کاری امکان برنامه ریزی مراحل اجرا در کارگاه، ساماندهی و کنترل پروژه، انتقال اطلاعات فنی به کارگران ماهر و سرپرستی قسمتی از کارگاه های ساختمانی برای دانش آموختگان میسر خواهد بود.

 با نگاهی اجمالی به صنعت ساختمان سازی در ایران می توان به لزوم آموزش و تربیت تکنسین ها یا همان کاردان های فنی پی برد؛ دانش آموختگانی که می توانند پلی موثر و ارزشمند بین دو نقش دیگر این رشته یعنی مهندسین عمران و کارگران ماهر باشند. این مهم به طور قطع تکمیل کننده زنجیره ساخت وساز صحیح و اصولی ساختمان های مسکونی، تجاری ، اداری و... خواهد بود. بدیهی است فارغ التحصیلان این رشته در صورت تمایل امکان ادامه تحصیل درمقاطع کارشناسی و بالاتر را دارا می باشند.